Obsah fóra Diskuse o otevřenosti veřejné správy

Diskusi o otevřenosti veřejné správy a archiv poradny provozuje Otevřená společnost, o.p.s.

Diskuse

Pro vkládání příspěvků do diskuse je třeba být registrován.

Poradna

Naleznete zde archiv Poradny o svobodném přístupu k informacím z let 2000-2014.

Pokud chcete položit dotaz, nebo najít novější odpovědi, využijte prosím naší novou poradnu na adrese: poradna.otevrenaspolecnost.cz/pravo-na-informace


 

Výběrová řízení

 
Toto fórum je zamknuto, nemůžete zde psát ani upravovat příspěvky     Toto téma je zamknuto bez možnosti úpravy příspěvků a psaní odpovědí        Obsah fóra -> Archiv Poradny o svobodném přístupu k informacím 2000 - 2014
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
O. Čepelka



Založen: 09. 05. 2001
Příspěvky: 1

PříspěvekZaslal: st květen 09, 2001 8:13 am    Předmět: Výběrová řízení Odpovědět s citátem


Ve výběrových řízeních na veřejné zakázky se vyhlašovatel, tj. obec, město nebo jiný orgán veřejné správy často odkazuje na to, že nemá souhlas účastníků soutěže k uveřejnění jejich nabídek, příp. nabízených cen za provedení zakázky. Někdy dokonce odmítá poskytnout jména těch společností, které se výběrového řízení účastní, příp. kontakty na ně. To se běžně děje ve výběrových zakázkách, které organizuje orgán veřejné správy, zakázky jsou zadávány ve veřejném zájmu a jsou hrazeny z veřejných prostředků.

Někdy dochází k překvapivému rušení výběrového řízení. Po jeho novém vyhlášení se ukáže, že se znenadání objevil nový uchazeč, který podá nejlepší nabídku (zejména cenu). Nebo je hned poprvé vybrán uchazeč, který nabídl podstatně vyšší cenu než jiný. Protože se návrhy ani výsledky dostatečně nezveřejňují, objevují se dodatečně pochybnosti, a to nejen mezi ostatními uchazeči, ale i ve veřejnosti.

Můj názor je, že zadavatel nemůže být vázán mlčenlivostí o základních skutečnostech nabídek a samotného výběrového řízení. A to ani v případě, že by jej o to uchazeč o zakázku žádal. Neměl by být vždy zveřejněn nebo na vyžádání poskytnut seznam uchazečů, příp. i to, jak plnili jednotlivá kritéria, např. navrženou cenu?


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
O. Kužílek
Site Admin


Založen: 26. 10. 2000
Příspěvky: 1188

PříspěvekZaslal: út květen 15, 2001 1:23 pm    Předmět: Odpověď na: Výběrová řízení Odpovědět s citátem

Naprosto souhlasím s názorem, který jste ve svém dotazu vyslovil. Nejenže to plyne z právního stavu, ale jakkoli budeme o věci přemýšlet (a to s ohledem na rozumné vyvážení některých zájmů uchazečů, kteří jsou navzájem v konkurenčním postavení), tak dospějeme k názoru, že maximální možná otevřenost je jediný efektivní nástroj proti případné korupci a manipulaci.


Situace poskytování informací o veřejných zakázkách je z hlediska zák. 106/99 tato:


1) povinný subjekt - vyhlašovatel - musí poskytnout všechny informace, které má, vyjma stanovených. Ty jsou v zákonu o veřejných zakázkách určeny v následujícím rozsahu:


informace podle § 2f odst. 1 (na základě ustanovení v odst. 2).


V zákoně č. 106/99 jsou dále jako informace, které budou odepřeny, určeny tyto:


- obchodní tajemství (to je pouze ta informace, o které to určil obchodník, jemuž toto tajemství svědčí, nemůže to rozhodnout OÚ),
- osobní údaje
- a některé další, které se mi zdá podle situace zde nepřijdou v úvahu.


Všechny ostatní informace vám tedy zadavatel musí poskytnout.


Často zadavatel odepře inforamce o z jiných důvodů. Opět většinou zcela neoprávněně. Zde je přehled některých, s nimiž se v praxi úředních sabotáží setkáváme:


 Např. ust. § 11 odst. 2 písm. a) zák. č. 106/99 Sb. nelze obvykle použít především proto, že ucházení se o zakázku není žádným "předáním informace", jak toto ustanovení vyžaduje, nýbrž je procesním úkonem podle zvláštního zákona. Tímto ustanovením zákonodárce míní jiné, zásadně odlišné situace, například kdy uchazeč o veřejnou zakázku z dobré vůle předá informace o svém podniku, přesahující požadavky zákona. Ty by pak bylo nutno žadateli odepřít.

 Navíc lze uplatnění ust. § 11 odst. 2 písm. a) zák. č. 106/99 Sb. zpochybnit i tak, že obvykle není splněna podmínka, že dané osobě takovou povinnost zákon neukládá. Pokud se totiž jedná o postup popsaný zákonem (ucházení se o veřejnou zakázku), nelze dovozovat, že jde o povinnost, kterou zákon neukládá. Prvotní je zde vůle navrhovatele podnětu vyvolat určité řízení, vstoupit do veřejné soutěže. Druhotným projevem, stanoveným zákonem, pak je podání návrhu. Důležité je, že navrhovatel se stane účastníkem tohoto řízení, je tedy "do něj vtažen" od samého začátku, a nemůže zůstat vůči němu intaktní. Zcela zásadní je, že výsledek řízení je způsobilý změnit jeho vlastní právní či obchodní poměry (proto to taky dělá). Tím se tato situace naprosto liší např. od oznamovatele přestupku či trestného činu. Dovozovat z faktu volného uvážení uchazeče, zda se rozhodne do soutěže vstoupit, a z toho dovodit, že nejde o případ, kdy jde o povinnost uloženou zákonem, by bylo mylné. Znamenalo by to totiž, že ve stejné situaci je i zadavatel veřejné soutěže, kterou mu sice zákon ukládá od určité výše vyhlásit zákonem popsaným způsobem, ale to, zda vůbec takovou zakázku chce či nechce realizovat, je na jeho volném uvážení. Tvrdit pak, že povinnost zadat zakázku zákonem popsaným způsobem nebyla povinnost uložená zákonem, by bylo absurdní.

 Většinou nelze též použít ustanovení § 11 odst. 1 písm. b, z obdobných důvodů - účast v soutěži ve většině ohledů nelze považovat z informaci vzniklou při úřední činnosti, ale z hlediska informačního obsahu návrhu jde o informaci již hotovou, která je úřadu poskytnuta.

Naopak lze připustit, že obsahem návrhu do soutěže by mohly být i některé informace, které by bylo možné za stanovených okolností oprávněně odepřít.

 Může jít např. o informaci, kterou uchazeč oprávněně označí za obchodní tajemství (nutno upozornit na přísnou úpravu pěti současně působících charakteristik dle obchodního zákoníku, které by v takovém případě musely být splněny). Z obecné úřední povinnosti pak vyplývá, že úřad musí takové tvrzení přezkoumat, neboť nemůže ve svém rozhodování vycházet z neověřených podkladů.

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Toto fórum je zamknuto, nemůžete zde psát ani upravovat příspěvky   Toto téma je zamknuto bez možnosti úpravy příspěvků a psaní odpovědí    Obsah fóra -> Archiv Poradny o svobodném přístupu k informacím 2000 - 2014 Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 NastaveníNastavení   Přihlásit, pro kontrolu soukromých zprávPřihlásit, pro kontrolu soukromých zpráv   PřihlášeníPřihlášení 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group