Obsah fóra Diskuse o otevřenosti veřejné správy

Diskusi o otevřenosti veřejné správy a archiv poradny provozuje Otevřená společnost, o.p.s.

Diskuse

Pro vkládání příspěvků do diskuse je třeba být registrován.

Poradna

Naleznete zde archiv Poradny o svobodném přístupu k informacím z let 2000-2014.

Pokud chcete položit dotaz, nebo najít novější odpovědi, využijte prosím naší novou poradnu na adrese: poradna.otevrenaspolecnost.cz/pravo-na-informace


 

Pohledávky obce, odměny ZO, evidence obyvatel

 
Toto fórum je zamknuto, nemůžete zde psát ani upravovat příspěvky     Toto téma je zamknuto bez možnosti úpravy příspěvků a psaní odpovědí        Obsah fóra -> Archiv Poradny o svobodném přístupu k informacím 2000 - 2014
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Anonymní






PříspěvekZaslal: út únor 03, 2004 2:24 pm    Předmět: Pohledávky obce, odměny ZO, evidence obyvatel Odpovědět s citátem

1. Jako zastupitel obce požaduji v souvislosti s přípravou rozpočtu na r.2004 přehled pohledávek obce vůči občanům (odvoz odpadů, poplatek za psi, pronájmy, půjčky od obce občanům atd.) Požaduji uvést počet plátců (u odpadů rozděleno na trvale přihlášené a rekreační objekty- různé platby), příjem z plateb, pohledávky v sumě (u půjček a nájmů po osobách, protože o jejich přidělení rozhoduje zastupitelstvo). Myslíte, že tyto informace nelze předat z důvodu ochrany osobních údajů?
2. Jako zastupitel a člen kontrolní komise jsem při kontrole usnesení a zápisů nikde nenarazil na schválení výše odměn neuvolněných členů zastupitelstva. Místostarostou bylo řečeno, že se jedná o osobní údaje a nelze je na veřejné schůzi předložit. Má komise nebo jednotlivý zastupitel možnost požadovat dodatečné schválení na příští veř. schůzi?
3. Obyvatel obce žijící v osadě hodlá iniciovat vznik osadního výboru (při splnění podmínek zákona o obcích) a požadoval po obecním úřadu seznam trvale přihlášených obyvatel v osadě (jméno, č.p.). Může být tato informace poskytnuta?
Návrat nahoru
O. Kužílek
Site Admin


Založen: 26. 10. 2000
Příspěvky: 1188

PříspěvekZaslal: čt únor 12, 2004 1:19 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

ad 1.
Část odpovědi najdete v dotazu Informace o počtu plátců daně který vložil V.Mikeš. Ta se vztahuje též na dotaz ohledně poplatků za psy.

Souhrnně lze říci, že žádnou z uvedených informací nelze odepřít s odkazem na ochranu osobních údajů, pokud žádáte toliko zobecněné (anonymizované) údaje o celkových počtech plátců/dlužníku/vybraných prostředků apod.

K ostatnímu:
Pokud se týče půjček a nájmů: Pokud má někdo pronajatý obecní majetek, je tato skutečnost veřejně přístupná na žádost dle zák. č. 106/99 Sb. o svobodném přístupu k informacím (InfZ) každému, a to tak, že žadateli bude poskytnuta kompletní informace vyjma osobních údajů fyzických osob, které jsou druhou stranou těchto smluvních vztahů. Nebudou však chráněny údaje o právnických osobách (firmách), jimž byl obecní majetek pronajat. Máte tedy např. právo na kopie smluv (se začerněným jménem, adresou, rodným číslem nájemce - fyzické osoby), výši nájmu, na přehled plateb, dluhů včetně vyjádření ke kterým majetkům se váže který dluh apod.

Ovšem pokud tuto informaci žádá člen zastupitelstva obce, má vyšší práva, neb se postupuje dle zákona o obcích,
citace:
§ 82
Člen zastupitelstva obce má při výkonu své funkce právo
b) vznášet dotazy, připomínky a podněty na radu obce a její jednotlivé členy, na předsedy výborů, na statutární orgány právnických osob, jejichž zakladatelem je obec, a na vedoucí příspěvkových organizací a organizačních složek, které obec založila nebo zřídila; písemnou odpověď musí obdržet do 30 dnů,
c) požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce; informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů.
Ochrana osobních údajů v takovém případě odpadá zcela. Zastupitel se tak má právo dozvědět 100% informační obsah všech dokumentů, účetních výkazů, soupisů a podobných dokumentů, vázajících se na všechny pronájmy obecního majteku. Pro svou potřebu má právo se seznámit i se všemi osobními údaji případně dalšími chráněnými skutečnostmi v těchto dokumentech. Musí si (zastupitel) být jenom vědom, že po získání některých informací touto cestou (zejm. osobních údajů) na něj dopadají některé povinnosti dle zák. č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, konkrétně je povinen dbát práva na ochranu soukromého a osobního života subjektu údajů.
citace:
§ 5 (3) Provádí-li správce zpracování osobních údajů na základě zvláštního zákona,12) je povinen dbát práva na ochranu soukromého a osobního života subjektu údajů.
Konkrétně: takto získané informace nesmí dále svévolně šířit nad rámec výkonu své funkce. Může s těmito informacemi vystupovat a interpelovat na jednání zastupitelstva, uvádět je v podnětech a dotazech na orgány obce, může o nich informovat občany obce. Nesmí však například dlužníky zveřejnit na webové stránce přístupné komukoliv, anebo poskytnout tyto údaje např. sdělovacím prostředkům k tomu, aby je šířily (může jim je však poskytnout pod podmínkou, že nebudou detailně a jednotlivě šířeny, tj. např. jen proto, aby si redakce mohla ověřit jejich pravdivost). Nesmí tedy šířit či umožnit šíření těchto jednotlivých osobních údajů rozsáhlejším způsobem, než který odpovídá dosahu jeho funkce jako zastupitele dané obce.

ad 2.
Výši odměn neuvolněných členů zastupitelstva schvaluje zastupitelstvo (§ 84 odst. 2 písm. r) zákona o obcích). Výše se schvaluje v jednotné výši, jinak to ani příslušný předpis neumožňuje. Proto v žádném případě nejde o osobní údaj. Výše odměn navíc plyne z obecného právního předpisu, nelze ji tedy jakkoliv dále odepírat.
Navíc, pokud dotaz klade člen zastupitelstva, ani ochrana osobních údajů by nemohla způsobit, že by na takovou informaci neměl právo. Bylo by navíc zcela absurdní, aby se člen určitého orgánu nemohl seznámit s jeho vlastním usnesením.

ad 3.
Pro posouzení této zajímavé otázky jsou důležitá tato ustanovení zákona o obcích:

citace:
(2) Občan obce, který dosáhl věku 18 let, má právo
f) požadovat projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti radou obce nebo zastupitelstvem obce; je-li žádost podepsána nejméně 0,5 % občanů obce, musí být projednána na jejich zasedání nejpozději do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů,
g) podávat orgánům obce návrhy, připomínky a podněty; orgány obce je vyřizují bezodkladně, nejdéle však do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů.

§ 120
(1) V částech obce může zřídit zastupitelstvo obce osadní výbory. Osadní výbor má minimálně 3 členy. Počet členů osadního výboru určí zastupitelstvo obce.
(2) Členy osadního výboru jsou občané obce, kteří jsou přihlášeni k trvalému pobytu v té části obce, pro kterou je osadní výbor zřízen, a jsou určeni zastupitelstvem obce.
(3) Předsedu osadního výboru zvolí zastupitelstvo obce z řad členů osadního výboru.


Zákon o chraně osobních údajů (ZOOU) umožňuje poskytnout osobní údaje, jestliže je to nutné pro plnění povinností stanovených zvláštním zákonem
citace:
§ 5 odst. 2
Správce může zpracovávat osobní údaje pouze se souhlasem subjektu údajů. Bez tohoto souhlasu je může zpracovávat,
a) jestliže provádí zpracování stanovené zvláštním zákonem nebo nutné pro plnění povinností stanovených zvláštním zákonem,12)


Ustavení osadního výboru je plnění povinností stanovených zvláštním zákonem. Pro tento účel tedy obec může zpracovat a dát k disposici zastupitelstvu seznam občanů hlášených k trvalému pobytu v části obce k účelu vytvoření osadního výboru. Každý člen zastupitelstva tedy má právo na tyto informace.

Právo občana obce, který není člen zastupitelstva, lze dovodit poněkud obtížněji, i když také - z práva občana požadovat projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti radou obce nebo zastupitelstvem. Z obecné teorie správy plyne, že k realizaci práva je nutné mít k disposici potřebné informace. Proto by občan obce měl dostat i informace, potřebné pro předložení návrhu na vytvoření osadního výboru. Může být položena otázka, zda uvedený seznam je až tak nezbytný pro předožení takového návrhu. Odpověď vidím v zákonné možnosti získat 0,5% podpisů občanů obce na podporu projednání této věci.
Je však vidět, že tato výkladová konstrukce je poměrně napjatá. Velmi rozumné bude k dané věci využít funkce člena zastupitelstva, který má právo na tyto informace nepochybné (viz výše). Pouze on pak může tyto získané informace použít například k tomu, aby občany na seznamu obeslal nějakým sdělením, výzvou apod.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Toto fórum je zamknuto, nemůžete zde psát ani upravovat příspěvky   Toto téma je zamknuto bez možnosti úpravy příspěvků a psaní odpovědí    Obsah fóra -> Archiv Poradny o svobodném přístupu k informacím 2000 - 2014 Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru

 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 NastaveníNastavení   Přihlásit, pro kontrolu soukromých zprávPřihlásit, pro kontrolu soukromých zpráv   PřihlášeníPřihlášení 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group